November végén fél évre leáll a Bubi

Legfontosabb

2020. november 20. – 09:35

frissítve

November végén fél évre leáll a Bubi
Fotó: Rostás Bianka / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Egy bő hét múlva leáll a fővárosi Mol Bubi közbringarendszer, mert lejár az üzemeltetői szerződés, a következő üzemeltető pedig tavasszal éleszti újra a rendszert. Információink szerint két cég versenyzik a megbízásért, az eddigi üzemeltető Közbringa Kft. és a Donkey Republic. A téli leállítást sokan bírálták, mert a járvány és a metrópótlás idején a Bubi nagy segítség lenne. Az átmeneti időszakban havi tízmillióért fent lehetne tartani egy alaprendszert, de a BKK hallani sem akar róla.

November 29-én lejár a Mol Bubi üzemeltetési szerződése, és a zöld közbicikliket eltolják az utcai dokkokból. Addigra várhatóan kiderül, ki lesz a következő üzemeltető, a késve kiírt pályázat miatt azonban csak tavaszra tud felállni az új, megreformált közbringarendszer. Az átmeneti, téli időszakban a koronavírus-járvány első, tavaszi hulláma alatt jóárasított és újra népszerűvé vált Bubi nem lesz elérhető, ami több oldalról is kritikát váltott ki.

„A Bubi megújítása szükségszerű, de azt hiszem, jelen pillanatban a járvány elleni sikeres védekezés a legfontosabb érv a közbringa-rendszer időszerűtlen leállítása ellen”

– írta napokban közösségi oldalán Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő, volt főpolgármester-helyettes.

A Közlekedő Tömeg Egyesület egy másik fontos szempontra is rámutat: a főváros és a BKK az M3-as metró középső szakaszának pótlásakor fontos szerepet szánt a kerékpározásnak, azon belül a közbringarendszernek is. Az előrelátás teljes hiányára vall, hogy éppen a metrópótlás kezdete után néhány héttel áll le a belvárosban más közlekedési módokkal versenyképes Bubi, közölték nemrég.

A BKK által kiírt tenderen két cég verseng az üzemeltetésért. Információink szerint az egyik az eddigi üzemeltető Közbringa Kft., a másik pedig a Budapesten már több éve hasonló, de jóval kisebb volumenű szolgáltatással jelen lévő, koppenhágai székhelyű Donkey Republic. A cég a lakattal leköthető, narancssárga bérkerékpárjairól ismert a fővárosban.

Az első budapesti mobilitási pont megnyitója 2019. május 10-én – Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI
Az első budapesti mobilitási pont megnyitója 2019. május 10-én – Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

Kerestük mindkét céget, hogy vállalnák-e esetleg az átmeneti téli hónapokban a Bubi üzemeltetését, akár csak a szűkebb belvárosi részekre vagy a 3-as metró felújítási szakaszára koncentrálva. Csak az egyik céget sikerült elérni, ahol azt válaszolták, hogy 500 és 1000 közötti bicikli átmeneti, téli üzemeltetését nagyjából havi tízmillió forintért el is tudnák vállalni.

Megkerestük a BKK-t, hogy gondolkodott-e hasonló megoldásban a járvánnyal és metrópótlással súlyosbított téli időszakra. A cég válaszában közölte, „az átmeneti rendszerüzemeltetés kérdését természetesen alaposan körbejárták”. Mivel közpénzekkel gazdálkodó társaságként működnek, „kiemelten kell figyelni kiadásaikra”. (Közben a BKK-t a napokban büntették meg 14 millió forintra, mert a reptéri járatára úgy értékesített menetjegyet fél évig, hogy azt közben nem is üzemeltette.)

Ezért a főváros és a BKK úgy döntött, hogy a téli időszakban tapasztalt, az időjárás miatt csökkenő felhasználói számok mellett a havi körülbelül 10 millió forintnyi nettó üzemeltetési költség „sajnos nem vállalható”, figyelembe véve azt is, hogy a koronavírus-járvány miatt a BKK-nak várhatóan több tízmilliárdos hiánya lesz. A BKK szerint az átmeneti üzemeltetés akár hetekkel hátráltatná azt is, hogy a leendő üzemeltető a lehető leghamarabb át tudja venni a rendszert – tette hozzá a BKK lapunknak küldött válaszában.

A Bubi 2016-ban indult, és kezdetben nagy sikere volt, aztán az évek során egyre vesztett népszerűségéből, csak 2017 és 2019 között felére esett a használati arány, úgy, hogy közben a gyűjtőállomások és a bringák száma, valamint a szolgáltatási terület is nőtt. A népszerűségcsökkenés több okra vezethető vissza:

  • maga a bicikli a 24 kilójával és tömör gumijával olyan, mint egy tank, nehéz tekerni;
  • idén tavaszig a regisztrációs folyamat is roppant nehézkes volt, és 25 ezer forintos kauciót is kellett fizetni;
  • megjelentek a versenytársak, például a pályázaton is induló Donkey, a Lime elektromos roller és a Blinkey elektromos robogó – mind jóval felhasználóbarátabb rendszerrel.

A képen a tavaszi járványhullám változtatott: Karácsony Gergely bejelentette, hogy a járvány miatt március 16. után megkönnyítik a regisztrációt és a szerződéskötést, és leviszik havi 100 forintra a bérleti díjat. Rögtön megugrott a felhasználók száma, hirtelen 4500 új ügyfél áramlott a rendszerbe. Felszökött az utazások száma is, 20 százalékkal meghaladva az előző években mért számokat.

A BKK akkori közleményében még azt írta, hogy „azokat az állampolgárokat támogatja, akik a járványveszély idején szeretnék elkerülni a tömeget, és rövidebb távú utazásaikhoz az egészséges életmódot támogató biciklizést választják alternatívaként”.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!