Szijjártó most egészen messzire ment a lájkbajnoki címért

2022. július 24. – 20:12

Szijjártó most egészen messzire ment a lájkbajnoki címért
Szergej Lavrov orosz külügyminiszter Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminisztert fogadja Moszkvában 2022. július 21-én. Fotó: MTI / EPA / Az orosz külügyminisztérium sajtószolgálata

Másolás

Vágólapra másolva

Újra eljött a vasárnap, és a hagyományoknak megfelelően a Lájkbajnokság aktuális fordulójával búcsúztatjuk a hetet itt a Telexen. Politikusok viselt dolgai a közösségi médiában, mindennapos kommunikációs háború, propaganda, elemzés, népszerűségi listák, váratlan asszociációk.

Múlt héten ott hagytuk abba a magyar politika végtelen szappanoperájának történetét, hogy a választási KO óta a földön fekvő ellenzék megmozdult, elkezdett életjeleket mutatni, a kormányoldal pedig nemigen reagált erre semmit. Míg Budapesten egyre kisebb lelkesedéssel folytatódtak a tüntetések, a Fidesz elvonult a hagyományos tusványosi dzsemborijára; mi ennek a felénél zártuk le a heti versenyt, szóval ha előkerül valami kommunikációs csodafegyver vagy mondjuk egy medve Orbán beszéde alatt, az majd a jövő heti fordulóban érezteti csak a hatását.

Lássuk is a heti végeredményt – ennyi lájkot gyűjtöttek a legnépszerűbb magyar politikusok Facebookon:

Heti interakciók
1.Szijjártó Péter278 000
2.Orbán Viktor202 000
3.Jakab Péter197 000
4.Hadházy Ákos143 000
5.Jámbor András111 000
6.Varga Judit111 000
7.Ujhelyi István92 000
8.Karácsony Gergely82 000
9.Dúró Dóra77 000
10.Mesterházy Attila71 000
11.Gyurcsány Ferenc69 000
12.Novák Katalin62 000
13.Zsigmond Barna60 000
14.Márki-Zay Péter58 000
15.Menczer Tamás35 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a június 15, péntek reggel 7:44 és július 22, péntek reggel 7:44 közti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

Tusványostól Moszkváig

Miközben a fideszesek Erdélyben buliztak, hallgatták egymás beszédeit, és természetesen focimeccsre mentek (belegondoltunk már, mennyire kínos lehet olyan fideszes fejesnek lenni, akit hidegen hagy a foci, mégis muszáj eljátszania, hogy rajongó?), Szijjártó Péternek Moszkvába vezetett az útja, gázt szerezni. Láthatóan eléggé feszengett, amikor Szergej Lavrov orosz külügyminiszter gyakorlatilag biodíszletnek használta, hogy egy EU-s miniszterrel közös sajtótájékoztatón mondjon olyanokat, hogy az ukránok tulajdonképpen saját magukat lövik. Ezzel együtt – vagy talán épp emiatt – összejött neki a lájkbajnoki cím, az elmúlt négy hétben már harmadszor. A verseny sokáig jóval szorosabb volt, mint a végeredmény sejteti, a Szijjártó-Orbán-Jakab-Hadházy négyes változatos sorrendben előzgette egymást jó pár napig, hogy aztán a végére a két fideszes lehajrázza a két ellenzékit.

Lassan ideje lenne egy jó Békemenetnek, hm?

Múlt héten konstatáltuk, hogy a Fideszt mintha meglepte volna a kata kinyírása és a rezsicsökkentés-csökkentés kiváltotta össznépi felháborodás, és nem készültek rá a kínos helyzetekben szokásos figyelemelterelő-ellenségképmutogató narratívával. Erre a hétre ez némileg változott de szó sincs sok gigatonnás kommunikációs atombombáról, nem indult nemzeti konzultáció arról, hogy meleg szobrász ne készíthessen 30 méternél nagyobb köztéri aranyszobrot Soros Györgyről, vagy népszavazás arról, hogy legyen-e béke Ukrajnában. Sőt, a kormánypárt még mindig inkább kommunikációs defenzívában van, ami merőben szokatlan a Rogán-művektől. Nincs egységes kommunikáció, sok üzenet van, azok is elég gyenge lábakon állnak:

  • A katások mind adócsalók voltak, megérdemelték az emelést
  • A rezsicsökkentés valójában megmaradt
  • És különben is, Gyurcsány sokkal előbb megszüntette volna
  • Nyugat-Európában pedig már nincs se gáz, se áram, se benzin

Ez kicsit olyan, mintha egy 6-0-ra elvesztett focimeccs után az edző megmagyarázná, hogy tulajdonképpen 84 olyan perce volt a meccsnek, amikor nem kaptunk gólt, és csak 6, amikor igen; és más csapatok tuti hogy legalább 39-0-ra kaptak volna ki a helyünkben.

És ez is csak félgőzzel megy, nem kapcsolták be a Megafont, nincs a csapból is folyó Youtube-kampány. De mi lehet ennek a magyarázata? Ennyire nem lepődhetett meg a Fidesz, és nem létezik, hogy csak ezek a béna, a hardcore békemenetelők meggyőzéséhez is sovány panelek jutottak az agytröszt eszébe. A legvalószínűbb megoldás sajnos elég vészjósló: ha még nem jutottak el a rossz hírek bejelentésének a végére, felesleges elindítani a kommunikációs ellentámadást. Nem akarunk ötleteket adni, de ott van például a 480-as benzinár, amit nem lehet a végtelenségig tartani, ráadásul az EU is morog miatta…

További random érdekességek a toplistáról

  • Jakab Péternek ahogy gyengülnek a pozíciói a Jobbikban, úgy erősödik Facebookon, ahol egyre nagyobb távolságot tart a párttól: saját arculat, saját logó, saját szlogen. Érdekes lesz megfigyelni, vajon hová fut ez ki, hiszen az előválasztás óta világos, hogy a facebookos népszerűséget Jakab nem tudja egy az egyben szavazatokra és támogatásra váltani.
  • A katás-rezsinöveléses felháborodás a múlt héten Hadházy számait dobta meg legjobban, ő most kicsit visszaesett, Jámbor András azonban továbbra is 100 ezer lájk felett szárnyal, ami nála minimum a duplája az utóbbi hónapok átlagának. Úgy tűnik, őket látja a közönség a leghitelesebb arcoknak ebben a témában, jó kérdés, mit tudnak majd hosszú távon kezdeni ezzel a lendülettel.
  • Novák Katalin, akiről a köztársasági elnöki beiktatása után pár hétig úgy tűnt, felkapaszkodik az elsővonalas fideszes influenszerek közé, szép lassan visszaesik a másodosztályba.

It's all 'bout the money

A kormány egyre jobban tekeri fel a „háborús infláció” mantra hangerejét, a mostani 5 millió forintos rásegítéssel két hete futó hirdetés már 3,4 milliós nézettségnél jár. Nem egy Gyurcsány-show, szintű túladagolás, de lassan közeledik hozzá. Jó kérdés, hogy vajon mennyire sikerül ezzel elfedni ezzel a tényt, hogy azt a bizonyos inflációt valójában csak részben okozza a háború, amúgy vastagon benne van a kormány keze is. De ezen túl is, mintha nagyon-nagyon lassan, de kezdene felpörögni a hirdetési biznisz, bár a hagyományosan nagyon sokat költő propagandista nagyágyúk továbbra sem nyitották ki a pénztárcákat.

Hirdetésre költött pénz
1.Magyarország kormánya5 000 000
2.Mediaworks1 600 000
3.Márki-Zay Péter1 200 000
4.Demokratikus Koalíció700 000
5.Alapjogokért központ500 000
6.Megoldás mozgalom500 000
7.Hirado.hu500 000
8.Momentum400 000
9.Nyugati pályán400 000
10.Donáth Anna300 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a július 13. és 19. közti időszak költéseit mutatják.)

A tőmondatokon túl

A hét legnépszerűbb posztjainak listáját Orbán uralja, ami persze nem meglepetés, sőt. Az már inkább, hogy milyen alacsony számokat láthatunk; itt azért a 40-50 ezer lájkos posztok szoktak jellemzők lenni az élen.

  1. Orbán fejtegetése a háborús inflációról és az energiavészhelyzetről – 29 ezer interakció
  2. Orbán elindul Tusványosra – 27 ezer
  3. Orbán meccsre megy Erdélyben – 25 ezer
  4. Varga-Damm Andrea levezeti, hogy REZSITERROR van – 24 ezer
  5. Jakab Péter bejelenti, hogy leváltották a Jobbik-frakció éléről, de „én maradok a nép pártján” – 23 ezer

A listavezető Orbán-poszt különösen érdekes, leginkább azért, mert ez most nem egy tőmondat, hanem egy nála ritkán látható, szokatlanul hosszú eszmefuttatás (valószínűleg az ilyeneket tényleg ő írja, nem a stábja). Az is kiderül belőle, hogy Orbán ugyan nagyon tehetséges szónok, de írásban jóval gyengébb, a szöveg elég zavaros, és az unalomig ismert panelek közül néha egész meghökkentő félmondatok ugranak ki („belelépünk a háborúk korába”???).

Az űrkutatási fakenews-főispán színre lép

Az egyes reakciótípusokból legtöbbet besöpört posztok toplistáján a szokásos nevekkel találkozhatunk, a legfeltűnőbb újdonság, hogy Orbán posztjai milyen ipari mennyiségben kapják a nevetős reakciókat. Ezen, és az előző listán is megfigyelhetjük, hogy a heti lájkbajnok Szijjártó neve egyetlenegyszer sem bukkan fel, ő a szorgos spammelés taktikáját követi, igazán népszerű posztokat hagyományosan csak akkor tud villantani, ha beveti a gyerekeket, vagy Dzsudzsák Balázst.

  • A legtöbb megosztás: Hadházy azt fejtegeti, hogy a kormány az áram árát évek óta úgy manipulálja, hogy Mészáros Lőrinc minél többet keressen rajta
  • A legtöbb komment: Orbán, és a háborús infláció
  • A legtöbb mérges emoji: Hadházy és az áram ára
  • A legtöbb meglepett emoji: Hadházy sztorija arról, hogy valaki Orbán Viktor adataival regisztrálta magát gipszkartonozó szakmunkásként a svájci munkaügyi hivatalnál
  • A legtöbb szomorú emoji: Jakab leváltása a Jobbik-frakció éléről
  • A legtöbb szívecske: Orbán videója az erdélyi focimeccsről
  • A legtöbb nevető emoji: Ujhelyi István, „azért az elég sajátosan hangzik, hogy Ferencz Orsolya, űrkutatásért felelős főispán” (utána hat (!) Orbán-poszt, és egy Menczer Tamás, egyiket se viccnek szánták)

Azt azért jegyezzük meg, hogy űrkutatási főispán valójában nincs, Ferencz Orsolya ugyanis miniszteri biztos, nem pedig a megyei kormányhivatalokat vezető kormánymegbízottak egyike, akik most az új címkét megkapták. Persze egy címzetes nádor vagy bán pozíció bármikor leeshet neki is.

A legtöbb megosztás

Helyreállt a világ rendje, Hadházy újra az élen. Varga-Damm Andrea a múlt heti bombaposztja (már 1,7 millió indításnál jár a videó, és közel 70 ezer megosztásnál) után megpróbálta emelni a tétet, a felütés – REZSITERROR! – ígéretes is volt, de aztán a tartalom önismétlésbe fulladt, nem is sikerült megközelíteni vele a múlt heti eredményt.

Heti megosztások
1.Hadházy Ákos37 700
2.Jakab Péter21 700
3.Mesterházy Attila16 500
4.Jámbor András16 400
5.Ujhelyi István12 100
6.Czeglédy Csaba12 000
7.Varga-Damm Andrea10 700
8.Szijjártó Péter10 500
9.Orbán Viktor8 000
10.Gyurcsány Ferenc7 100

Rezsiterror és tüntetések

A virális posztok toplistáját a héten teljesen ledominálták a videós bejegyzések:

  1. Jámbor András videója a margit-hídi tüntetés feloszlatásáról – 84,7x szorzó
  2. Varga-Damm Andrea és a rezsiterror – 34,9x
  3. Menczer Tamás videója az ATV-s szerepléséről – 16,7x
  4. Jámbor András mutatja, ahogy a parlamentben a kormánytagoknak átadják a tüntetők petícióját – 14,9x
  5. Czeglédy Csaba felidézi, hogy Orbán a választások után mit mondott a megszorításokról (azt, hogy nem lesznek) – 12,7x

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak.)

Második hete szinte kizárólag az ellenzék témái uralják a virális színteret (Menczer kicsit kakukktojás itt, mert ő azt próbálta megmagyarázni a tévében, hogy miért nincs igaza az ellenzéknek – saját bevallása szerint is sikertelenül), ami figyelmeztető jel lehet a fideszes kommunikációs agytrösztnek, hogy kicsúszott a kezükből a közbeszéd feletti kontroll.

Instagram

Instán Novák Katalin múlt héten még komoly trónkövetelőnek tűnt, de úgy látszik, azóta kifogyott a lendülete. Orbán hozza a szokásos szintet, 3-4 poszt egy focimeccsről garantáltan elég neki itt a bajnoki címhez.

Ha nincs sok izgalom Instagramon, a politikusok kajás posztjaihoz szoktunk fordulni, de úgy tűnik, a brutális hőségben a gasztropornó se megy annyira, egyedül Nagy István mérsékelten Michelin-csillag-esélyes lecsóját tudjuk most felmutatni, de abban sincs sok köszönet. Ide számolhatjuk még esetleg Varga Judit Csíki sört csapolós posztját is, sose gondoltuk volna, hogy ennyire kemény meló miniszter-influenszernek lenni, még a Volt egyszer egy Hollywood stáblista utáni bónusz jelenete is eszünkbe jutott.

Heti interakciók
1.Orbán Viktor33 400
2.Varga Judit10 800
3.Szijjártó Péter10 100
4.Novák Katalin10 000
5.Márki-Zay Péter8 100
6.Hadházy Ákos7 800
7.Nagy István3 900
8.Jakab Péter3 000
9.Dúró Dóra2 400
10.Karácsony Gergely2 300

Meglepetés a végére

Múlt héten azzal jellemeztük a propagandaoldalak mezőnyének bebetonozott állapotát, hogy itt legfeljebb akkor lesz változás, ha a Megafon megnyitja a pénzcsapot, vagy ha az oroszok elzárják a sajátjukat. Nagyobbat nem is tévedhettünk volna.

Kellett egy hét a katás és rezsinöveléses bejelentések után, hogy felpörögjenek az ellenzéki propagandaoldalak, de meglett az eredmény, a Nyugati fény bődületes, félmillió lájk feletti eredménnyel ugrott az élre. Öt ellenzéki oldal szerepel a toplistán, ilyesmi emberemlékezet óta nem fordult elő, új versenyző az élvonalban az OLKT (Orbán lapjáról kitiltottak társasága), és a Tízmillióan az előrehozott választásokért nevű oldal. Utóbbinak a névváltoztatási archívuma önmagában egy Örkény-egyperces: eredetileg „Egymillióan az előrehozott választásokért” volt a neve, amikor a 2014-es választás után pár hónappal létrejött, és azóta:

Fotó: Facebook
Fotó: Facebook

Érdekes még megfigyelni, mennyire magas számokat produkálnak a propagandaoldalak – jóval magasabbakat, mint például a választási kampányban, amikor sokkal nagyobb volt a tét, és tízmilliók röpködtek szponzorált posztokra. Ezt részben a háború okozza, és az azzal járó oroszbarát narratívák sulykolása (meglepően nagy a fogadókészség ezekre fideszes oldalon), és emellé most a túloldalról becsatlakozott a katás-rezsinöveléses-tüntetéses felfokozott hangulat hatása is.

Heti interakciók
1.Nyugati fény555 000
2.Vadhajtások433 000
3.Gond-olkodó362 000
4.Orosz hírek333 000
5.Deák Dániel – Megafon240 000
6.Elemi218 000
7.Ellenszél144 000
8.Bohár Dániel – Megafon141 000
9.OLKT 2135 000
10.Tízmillióan az előrehozott választásokért103 000

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a 2021 eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!