Győrben tesztelik a hazai gyártású, szuperkönnyű fémvázas elektromos buszt

2024. június 7. – 16:32

Győrben tesztelik a hazai gyártású, szuperkönnyű fémvázas elektromos buszt
Az ultrakönnyű megoldás csökkenti az energiafelhasználást, miközben minden költségtényezőt kedvezően befolyásol. Az új elektromos buszon 37 ülőhelyet alakítottak ki – Fotó: Cséfalvay Attila / Telex
Cséfalvay Attila
Cséfalvay Attila
Győri tudósító

Másolás

Vágólapra másolva

A vezető hazai szereplő belépett az elektromos buszok piacára: a Kravtex-Kühne bemutatta Győrben a Credobus Electronellt, amit máról egy hétig tesztelnek a győri városi közlekedésben. Jelenleg a legkönnyebb, fémvázas elektromos busznak számít, akkumulátorai két óra alatt feltölthetőek, és többek közt éberségfigyelővel és alkoholszondás indításgátlóval is fel van szerelve.

Kravtex-Kühne Csoport és a Volánbusz Zrt. pénteken bejelentette, hogy az első 100 százalékban elektromos meghajtású Credobus június 8-tól június 14-ig tesztüzemben közlekedik a győri helyi autóbuszvonalakon. A Dunakapu téren bemutatott járműről Krankovics István, a Kravtex ügyvezető igazgatója azt mondta, a világ leghatékonyabb és leggazdaságosabb e-buszai közé tartozik. „Tiszta magyar munka”- tette hozzá, nem titkolva, hogy a Volánbusz igényei meghatározzák a fejlesztéseiket.

2050-ig klímasemlegessé válna a Volánbusz – beszélt a cég céljairól Barna Zsolt, a Volánbusz igazgatóságának elnöke. Dr. Mosóczi László, a Volánbusz vezérigazgatója kiemelte, Győrben már 13 elektromos busz működik, a most tesztüzembe álló lesz a tizennegyedik. Több kisebb magyar városban – például Balatonfüreden, Hajdúszoboszlón, Komáromban, Komlón és Tatán – összesen 20 elektromos busz állhat majd fogalomba, ezek beszerzésére nyújtottak be támogatási kérelmet.

A Credobus Electronell 12 méteres modellje szombaton kezdi meg első utasforgalmi tesztelését, a 18 méteres csuklós változat az év második felében mutatkozik be. Mindkét jármű akadálymentesített, városi és elővárosi közlekedésre egyaránt alkalmas. A piacon megszokottnak számító 13–14 tonnával, ez a busz mindössze 11 tonna, és ez a két tonnányi előny csökkenti a meghajtáshoz szükséges akkumulátorok mennyiségét is. A megcélzott 300 kilométeres hatótáv a szokásos 4 helyett 3 akkumulátorcsomaggal teljesíthető. Ez nem csal az energiafelhasználást csökkenti, de minden költségtényezőt kedvezően befolyásol a gyártástól az újrahasznosításig.

Az ultrakönnyű koncepció fém vázszerkezetre épül, ami illeszkedik a meglévő karbantartási környezetbe, és szinte teljesen újrahasznosítható. Az alacsony tömeget a váz optimalizálása, és 19,5”-os futóművek biztosítják. A megoldás további előnyei a nagyobb utaskapacitás, a gyorsabb töltés, és a kisebb ökológiai lábnyom. Az alacsony belépésű kivitel miatt a háromból két akkumulátor a padló alá került, ami alacsony súlypontot, és így kiváló stabilitást ad, különösen kanyarodáskor. A kerékjáratok is alacsonyabbak, ezáltal a rajtuk elhelyezett ülések háttámlái között nem alakulnak ki kihasználatlan terek.

Fotó: Credobus
Fotó: Credobus
Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!