Magyar Péter már a focit is elvette Orbántól

2024. július 4. – 13:32

Magyar Péter már a focit is elvette Orbántól
Illusztráció: Fillér Máté / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Rég nem tapasztalt, viharos fejezet zárult le a magyar politikában június 9-én, az együtt tartott EP- és önkormányzati választással. Az elmúlt tíz évben talán összesen nem történt annyi izgalmas dolog a hazai közéletben, mint 2024-ben eddig: a nulláról pár hónap alatt 30%-os választási eredményig jutott egy új formáció sosem látott méretű ellenzéki megmozdulásokkal országszerte, miközben összeomlott a régi ellenzék, aztán a budapesti főpolgármester-választáson az utolsó pillanatban visszalépett a fideszes jelölt, így végül alig ezrelékes különbség lett a befutónál, ami után mind a két jelölt új szavazást kért, de nem kapták meg. Vajon hogy fogunk majd visszagondolni erre a pár hónapra mondjuk tíz év múlva?

Addig is lássuk, hogyan csapódott le mindez a közösségi médiában. Ennyi interakciót produkáltak a hazai politikusok a Facebookon júniusban:

InterakciókPosztok száma
1.Magyar Péter3 764 000123
2.Orbán Viktor1 325 000136
3.Karácsony Gergely416 00091
4.Szijjártó Péter368 000174
5.Hadházy Ákos261 000101
6.Menczer Tamás222 00097
7.Szentkirályi Alexandra192 00057
8.Zsigmond Barna165 000157
9.Dúró Dóra140 000133
10.Vitézy Dávid131 000121
11.Márki-Zay Péter124 000103
12.Deutsch Tamás122 000104
13.Lázár János108 00087
14.Kubatov Gábor108 00053
15.Kocsis Máté105 000109

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a június 1. és 30. közötti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok a legutóbbi pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, stagnáló helyezést, illetve a lista új belépőit mutatják.)

A heti részeredményeknél az látszik, hogy Magyar és Orbán továbbra is messze-messze kiemelkedik a mezőnyből, igazi verseny csak a harmadik helyért van. Ahova viszont adott esetben oda lehet érni akár egy szál, virálissá vált focis poszttal is.

  • 1. hét: Magyar – Orbán – Szijjártó
  • 2. hét: Magyar – Orbán – Karácsony
  • 3. hét: Magyar – Orbán – Karácsony
  • 4. hét: Magyar – Orbán – Bányai Gábor

A párbaj folytatódik

Ahogy március óta minden hónapban, megint az első naptól kezdve Magyar-Orbán külön meccs volt a lájkbajnokság, és a végén megint Magyar nyert, megint nagy fölénnyel, és megint rekordot döntve. A 3,76 millió interakció most tényleg jó ideig megdönthetetlen csúcsnak tűnik, és a heti adatokat elnézve látszik is, hogy a választás után Magyar visszavett a tempóból, az addigi heti 40-50 posztja 15-re csökkent, és június utolsó hetében benézett a heti 500 ezres lájkos határ alá is, ami a március 15 előtti héten esett meg vele utoljára (persze ez a heti 500 ezer lájk amúgy Orbánt kivéve mindenki számára elérhetetlen álom a mezőnyből). Az egy posztra jutó átlagos interakciói viszont nem csökkennek, a hónapot 30 ezres átlaggal zárta, ami egészen elképesztő szám. Orbán 9400-as átlagot hozott, Karácsony – aki saját magához képest kiemelkedően jó hónapot futott – 4400-at, és még négyen (Szentkirályi, Menczer, Hadházy, Szijjártó) jutott 2000 fölé.

Magyar amúgy az országjárás és a választás után ügyesen fordult rá a vicceskedős, celebkedős, bölcs idézetes, emberközeli vonalra a Fidesz támadása és az EP-s témák mellé, és ez jól is áll neki. Spontánnak és önazonosnak tűnik egy sima nyaralós szelfi is tőle. Persze felmerül a kérdés, hogy hogy a fenébe ne tűnne önazonosnak egy szelfi, de hát nézzük csak meg, milyen mesterkélt, beállított, kínos produkciókat tudnak bemutatni nagy átlagban a magyar politikusok, amikor azt akarják mutatni, hogy ők valójában egészen hétköznapi emberek. Emlékszünk még Novák Katalin legendás, full sminkben ablakpucolós posztjára?

Magyar követőtáborának növekedése májusban kicsit lassulni látszott, de a kampányhajrában és a választás után új lendületet kapott, szóval tartja a nagyjából havi 40 ezres átlagos növekedést (április +44 ezer, május +34, június újra +44), és most 348 ezernél tart. Ha marad ez a brutális tempó – bár logikusan azért a nyári uborkaszezonban lassulnia kéne, meg amúgy is –, két, három, és négy hónap múlva is bemutat majd egy-egy előzést Szijjártó Péter (most 413 ezer követő), Jakab Péter (436 ezer), és Vona Gábor (474 ezer) mellett. Orbán a maga 1,29 milliójával azért még messze van: ha meghosszabbítjuk a vonalakat a követőszámok grafikonján, 2028 januárjára várható hogy Magyar utoléri Orbánt.

Orbán amúgy nagyjából a szokásos formát hozta a közösségi médiában. A régi lemez ment: béke, háború, baloldal, Brüsszel, satöbbi. Fura hogy a miniszterelnök stábja egy ilyen viharos időszakban sem akar (vagy nem tud) újítani, bedobni valami eredetit, vagy legalább valami direkt a közösségi médiára készült, ide optimalizált tartalmat, egy élő videót, bármit. Ehelyett csak az unalomig ismert kártyákkal megy tovább a pasziánszozás, nem is csoda az a 300 ezer röhögős emoji a posztjai alatt, de erről majd kicsit később.

További érdekességek

  • A Fidesznek nem nagyon sikerül a két, évekig épített, aztán hirtelen elvesztett influenszer-politikus, Varga Judit és Novák Katalin pótlása. Menczer Tamás és Szentkirályi Alexandra lehetett a két kiszemelt a pozícióra, de Menczernek a Megafon-imitátor póz a jelek szerint nem nagyon hoz többet, mint az 5-6. hely környéke, Szentkirályi pedig a választási visszalépése után szinte teljesen inaktívvá vált.
  • Ha már Szentkirályi: az ő kiesésével a fideszes női politikusok vonalán végképp nem látszik, ki tudná átvenni a közösségi médiás kedvenc szerepet. Vitályos Eszter, Csöbör Katalin, és Koncz Zsófia tűnik fel időnként a top15 környékén, de ők olyan szinten nem mutatnak semmilyen egyéniséget az aktuális fideszes szlogenek gépes ismételgetése, meg a „szívből gratulálok a taktaharkányi általános iskola tanulóinak az idei tanévhez” típusú posztok mellé, hogy aligha lesz belőlük új Varga Judit.
  • A frissen megválasztott magyar EP-képviselők többsége nem igazán viszi túlzásba a közösségi médiás jelenlétet. A három legismertebb arc (Magyar Péter, Deutsch Tamás, Dobrev Klára) mellett csak a fideszes Győrffy Balázs, illetve a Tisza pártos Gerzsenyi Gabriella és Kulja András ment el júniusban 10 ezer lájkig, ami ezen a szinten nagyjából a minimális életjelek mutatását jelenti egy aktív politikustól.
  • A régi ellenzék szinte teljesen eltűnt a toplistáról, Karácsony Gergely (aki legutóbb 2022 őszén volt dobogós) az egyetlen, aki úgy-ahogy a régi pártokhoz köthető, de ő azért sokkal inkább a személyes márkájára épít. Magyar, Hadházy és Márki-Zay nemigen nevezhető óellenzékinek, Dúró Dóra és – a fideszes visszalépés és támogatás óta – Vitézy esetében pedig maga az ellenzéki jelző is idézőjelessé válik.
  • Sulyok Tamás viszont egyre jobban érzi a közösségi média ízét, júniusban megháromszorozta a követői számát, és egészen a 24. helyig jutott 78 ezer lájkkal. Nem is véletlenül: azt a hangulatot, amit egy-egy vasalós, kávézós vagy kosarazós posztja áraszt, a Facebook politikai terében eddig csak Németh Szilárd kajás bejegyzései tudták produkálni.

- 600 millióért, lesszíves! – Kicsit több lett, maradhat?

Májusban, amikor egész hónapban dühöngött a választási kampány, 876 millió forint ment el arra, hogy facebookos hirdetésben a Fidesz üzeneteit sulykolják kormányközeli szereplők. Júniusban erre még bő 600 milliót dobtak rá csak a toplistára került szereplők, pedig a többség már tizedikén a minimumra vette vissza a költését, ahogy lement a választás. Ennek kevesebb mint a tizede ment az ellenzéki narratívák kihangosítására, múlt hónapban pedig ennél is jobban lejtett a pálya, akkor 16-szoros volt a különbség. Érdekes, hogy a 2022-es választási kampányban nagyjából kétharmad-egyharmad volt ugyanez az arány, és akkor az egymilliárdos facebookos költés ellenére sokkal rosszabbul szerepelt az ellenzék, mint idén. Mindenesetre most egy ideig reménykedhetünk abban, hogy a politikai szereplők még inkább visszafogják a szponzorált posztokat, és kicsit civilizáltabb élmény lesz a facebookozás.

Hirdetésre költött pénz
1.Mediaworks233 000 000
2.Fidesz169 000 000
3.Megafon166 000 000
4.Dobrev Klára41 000 000
5.hirado.hu26 000 000
6.Vitézy Dávid23 000 000
7.Orbán Viktor18 000 000
8.Szentkirályi Alexandra17 000 000
9.Ellenszél11 000 000
10.LMP10 000 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a május 30. és június 28. közti időszak költéseit mutatják.)

A hónap posztjai

Egészen logikus lett volna, hogy a választás és a foci Eb hónapjában a választási győzelmet, illetve a magyar csapatot ünneplő posztok fognak a legnagyobbat futni, de ez csak részben jött be. Magyar Péter Hősök terei tüntetése a közösségi médiában sokkal nagyobbat szólt, mint a Békemenet, a választást senki nem nyerte meg annyira, hogy igazán felhőtlenül örüljön neki, és az Eb-n is csak pár olyan villanása volt a csapatnak, ami igazi eufóriára adott okot.

Érdekes megfigyelni, hogy a foci, illetve úgy általában a sportsikerek eddig jellemzően a fideszeseknél voltak tuti lájkmágnesek, de Magyar Péter most ezt is elvette tőlük: az ő focis, szurkolós posztjai sokkal nagyobbakat szóltak még Orbánéinál is. Korábban az ellenzéki politikusok már azért gyalázkodó hadjáratok célpontjai lettek, ha egyáltalán ki mertek menni egy-egy meccsre, Magyar azonban nem hajlandó a Fidesz kezében hagyni a kisajátított nemzeti szimbólumokat (lásd például a tüntetésein a rengeteg piros-fehér-zöld zászlót), a közönsége pedig láthatóan elég hálás ezért.

  1. Magyar Péter és egy drónfotó a Hősök teréről a tüntetésről – 84 ezer interakció
  2. Bányai Gábor, és Csoboth Kevin gólja a skótok ellen a köztévés közvetítésből kivágott, aztán sajátként feltöltött videón – 80 ezer
  3. Magyar élő közvetítése a Hősök teréről a tüntetésről – 76 ezer
  4. Magyar a választás után, „Először megtűrnek téged, később nevetnek rajtad, aztán harcolnak ellened, majd győzöl.” – 68 ezer
  5. Magyar a németek elleni Eb-meccsen szurkol a lelátón a gyerekeivel – 65 ezer

Magyar amúgy nem csak a top5-öt uralja: összesen 13 darab, legalább 50 ezer interakciót elérő posztja volt a hónapban, míg Orbánnak csak három.

Ha az egyes interakciótípusokra bontjuk a legsikeresebb posztokat, Magyar a hét kategóriából ötöt visz, négy különböző poszttal:

  • A legtöbb megosztás: Magyar közvetítése a Hősök teréről
  • A legtöbb komment: Magyar közvetítése a Hősök teréről
  • A legtöbb mérges emoji: Novák Előd talpig honvéd egyenruhában azon kesereg, hogy az oltatlanok nem lehetnek katonák, de bűnözők és migránsok igen
  • A legtöbb meglepett emoji: Magyar megjósolja, hogy Szentkirályi Alexandra másnap bejelenti a visszalépését Vitézy javára a főpolgármester-választáson
  • A legtöbb szomorú emoji: Magyar az ötkertes balhéról
  • A legtöbb szívecske: Magyar drónfotója a Hősök teréről
  • A legtöbb nevető emoji: Orbán elmagyarázza, hogy a baloldal gyakorlatilag drogos függőségben él a háborúpártisággal

A top15 kinevetett posztból egyébként 12 Orbáné, egy Szentkirályi Alexandráé, és egy Deutsch Tamásé. Hogy mennyire röhögi körbe a fideszeseket a Facebook népe, azt mutatja a múlt hónapban bevezetett új toplistánk is arról, hogy ki hány nevetős emojit gyűjtött be, illetve hogy ez mekkora része az összes lájkjának:

hahaszámhahaarány
1.Orbán Viktor305 000Szentkirályi Alexandra44,1%
2.Szentkirályi Alexandra67 400Ungár Péter41,2%
3.Menczer Tamás40 300Semjén Zsolt32,7%
4.Zsigmond Barna27 800Németh Szilárd32%
5.Deutsch Tamás24 300Orbán Viktor28,9%
6.Szijjártó Péter23 600Menczer Tamás27,1%
7.Karácsony Gergely16 200Deutsch Tamás24,8%
8.Vitézy Dávid15 300Kovács Gergely22,4%
9.Lázár János15 200Gulyás Gergely20,6%
10.Kocsis Máté13 000Kósa Lajos20%

(A „hahaarány” a posztokra érkezett összes lájkból és emojiból a nevetősök arányát jelenti – a kommenteket és megosztásokat itt nem számoltuk. Magyar Péter posztjainál technikai okokból ezek a mutatók nem nyerhetők ki.)

Kicsit árnyalja a képet, hogy a nevetős emojik azért olyan nagyon nem tolták feljebb a fideszeseket a toplistán: ha ezeket nem számoltuk volna bele a versenybe, csak annyit változott volna a sorrend, hogy Szentkirályi Alexandrát megelőzi Dúró Dóra és Zsigmond Barna; Márki-Zay Péter Vitézy Dávid elé kerül; Dobrev Klára pedig kiüti az utolsó helyről Kocsis Mátét.

A virális posztok toplistája szépen illusztrálja, miért szeretnek a politikusok annyira a sportsikerekre ráakaszkodni, attól függetlenül, hogy amúgy van-e bármi közük hozzá:

  1. Nacsa Lőrinc a magyar kajak-kenusok 20 európa-bajnoki érmével büszkélkedik – 363,7x szorzó
  2. Bányai Gábor, és a videó Csoboth góljáról a skót meccs utolsó percében – 244,8x
  3. Botka László gratulál a szegedi Pádár Nikolettnek az úszó Eb érmeihez – 91,4x
  4. Novák Előd fel van háborodva, hogy „Vendégmunkások és büntetett előéletűek is honvédek lehetnek ezentúl, de az oltatlanok, hazafiak és önkormányzati képviselők nem!” – 88x
  5. Zsigmond Barna, és egy drónvideó a Békemenetről – 72,3x

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzője posztjai átlagban szoktak.)

A legtöbb megosztás

A legértékesebb interakciók külön versenyében a kampány és a választás se tudta igazán megmozgatni az erőviszonyokat, de két érdekes megfigyelést azért tehetünk. Egy: a politikusból lassan de biztosan anti-Orbán influenszerré váló Mesterházy Attila a nagy toplistánkról ugyan kiesett, de a megosztásoknál stabilan tartja a helyét. Kettő: annyira nehéz politikai témákkal megosztásra rávenni az embereket, hogy Nacsa Lőrincnek gyakorlatilag egy szál, úszósikerekről szóló poszt virálissá válásával (értsd: száz százalék mázli, hogy az algoritmus éppen ezt kapta fel a kismillió hasonló közül) sikerült a havi toplistára feljutnia.

Megosztások%
1.Magyar Péter121 0003,2%
2.Hadházy Ákos41 50015,9%
3.Orbán Viktor32 3002,4%
4.Karácsony Gergely16 4003,9%
5.Mesterházy Attila13 80015,8%
6.Menczer Tamás13 2005,9%
7.Márki-Zay Péter10 0008,1%
8.Szijjártó Péter9 7002,6%
9.Nacsa Lőrinc8 30012,8%
10.Dobrev Klára8 2008%▼▼

(A százalékos érték azt mutatja, hogy az adott politikus posztjain az interakciók mekkora hányadát teszik ki a megosztások. Ez nagyjából analóg azzal, hogy az illető követői mennyire hatékonyan terjesztik a mondanivalóját. Az átlag itt 7 százalék körül mozog, és 10 százalék fölött már elég jónak számít az arány.)

Instagram

Instagramon nagyon sokáig úgy nézett ki a verseny, hogy Orbán verhetetlen, és mögötte Varga Judit Novák Katalinnal küzd a második helyért – hát ez mostanra, az ismert okok miatt eléggé megváltozott. De annyira, hogy már Karácsony is előzi Orbánt, ami egészen váratlan fordulat. Karácsony egyébként valamit nagyon jól csinál Instán – míg a többiek jellemzően a facebookos számaik harmadát-ötödét hozzák itt, nála a különbség most csak 15%, és nem azért, mert Facebookon annyira gyengén teljesített volna.

További friss fejlemény Kulja András felbukkanása, aki alapban Tiktokon igazi sztár, de láthatóan Instán is komoly potenciál van benne, elvégre öt, azaz 5 poszttal sikerült a toplistára navigálnia magát, ami azt mutatja, hogy ha egy kicsit rágyúr erre a platformra, simán a dobogó közelében lehet.

InterakciókPosztok száma
1.Magyar Péter747 00050
2.Karácsony Gergely361 00058
3.Orbán Viktor312 00079
4.Szijjártó Péter116 00094
5.Márki-Zay Péter37 00039
6.Hadházy Ákos31 00041
7.Kulja András19 5005
8.Szentkirályi Alexandra13 00012
9.Dúró Dóra10 00043
10.Vona Gábor8 0009

Időközben a mocsárban

Soha nem volt még annyi megafonos a propagandisták toplistáján, mint most, pedig a múlt hónaphoz képest majdnem 100 millió forinttal kevesebbet költöttek hirdetésre (azért, ha márciustól számoljuk a kampányt egy jó 750 milliós számlát így is sikerült produkálniuk összesen).

A legérdekesebb és legrejtélyesebb – és igazából egészen zavarbaejtő és érthetetlen – jelenség a Megafon háza táján az, hogy a választás után hirtelen leálltak Magyar Péter karaktergyilkolásával, amit addig fejenként és naponta vagy féltucat posztban műveltek. Még az ötkertes balhéról sem emlékeztek meg, pedig az aztán tényleg nagy ziccer lett volna nekik. Logikus megfejtés lenne, hogy kicsit pihentetik a politikai témákat és focival próbálják regenerálni a követőiket, de nem: a brüsszelezés, az óellenzék vagy éppen a független sajtó gyalázása pont ugyanúgy megy, menetrend szerint, mint addig.

InterakciókPosztok száma
1.Deák Dániel / Megafon652 000229
2.Bohár Dániel / Megafon459 000192
3.Orosz hírek287 000366
4.Gond-olkodó232 000733
5.Trombitás Kristóf / Megafon219 000272
6.Korondy Tamás / Megafon202 000110
7.Szarvas Szilveszter / Megafon197 000116
8.Vadhajtások194 0001000
9.Ibolya Csenge / Megafon173 000119
10.Nyugati Fény167 0001074▼▼

Ez volt a Lájkbajnokság 118. epizódja, a sorozat korábbi cikkeit itt olvashatja.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!