A 3-as metrón van a legmelegebb, de a BKV most megszüntette a kocsik alól áramló forróságot

Legfontosabb

2024. július 18. – 04:57

frissítve

A 3-as metrón van a legmelegebb, de a BKV most megszüntette a kocsik alól áramló forróságot
A padló hőmérséklete a 3-as metrón – Fotó: Bakró-Nagy Ferenc / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Visszakapcsolták szerdán üzemkezdetkor az úgynevezett rekuperációt a 3-as metró vonalán, írta közösségi oldalán a Metróért Egyesület. Ez azért fontos hír ebben a kánikulában, mert a rekuperáció, azaz a lassítások által termelt áram hálózatba visszatáplálásának hiányában eddig szabályosan dőlt a meleg a szerelvény alól, és az utasoknak nehezen elviselhető hőségben kellett utazniuk.

Rekuperáció nélkül a keletkező áramtöbblet a metrókocsik alján található nagyméretű ellenálláson izzott el, kvázi hősugárzó-hatást kiváltva. A jelenség az alvázra szerelt ellenállás fölötti részeken extrém mód megnövelte a metrókocsi hőmérsékletét. A 3-as metró kocsijain nincs légkondicionáló, csak ventilátor, ami az alagút és a kocsik levegőjét keveri és mozgatja. Múlt hét pénteken például 42,3 Celsius fokot mértek az egyik szerelvény padlójánál.

Mivel a mérést mi is szerettük volna csekkolni, szerdán kollégánk felület-hőmérővel járta végig a 2-es, a 3-as és 4-es metró vonalát. A mérések eredményei szerint most is a hármas metró messze a legmelegebb, igaz szerdán már „csak” 34,6 Celsius fok volt a hőmérséklet a kocsiban, valószínűsíthetően a rekuperáció bekapcsolásának köszönhetően. A 2-es metrón közben 28,5 Celsius fokot, a 4-esen pedig 25,9 Celsius fokot tapasztaltunk. Ezen a két vonalon klimatizált szerelvények járnak.

28,5 fok a 2-es metrón – Fotó: Bakró-Nagy Ferenc / Telex
28,5 fok a 2-es metrón – Fotó: Bakró-Nagy Ferenc / Telex

De miért csak most kapcsolták vissza a rekuperációt?

Amikor a felújított/újragyártott orosz metrószerelvények érkeztek, azokba már korszerű áramvisszatáplálást építettek, mondta Bíró Endre, a Metróért Egyesület vezetője. Ám a metróalagút felújításakor már nem volt pénz a régi automata vezérlőrendszer (AVR) lecserélésére, és a két rendszer, mint kiderült, nem mindig működik együtt megfelelően. Előfordult, hogy az áramvisszatáplálás többletárama néha néhány méterrel továbblökte a kocsikat fékezéskor az állomásokon, ezért egy éve ki is kapcsolták.

Mint a BKV-tól megtudtuk, a rekuperáció tényleg okozott gondokat korábban, ezért kapcsolták ki, és próbálták meg összehangolni a két rendszert. A tesztelés szerdán ért el odáig, hogy vissza lehetett kapcsolni a rekuperációt. Mint azt a BKV egyik vezetője közölte, jelenleg tesztelik a beállításokat, de a rekuperáció most már marad. Azaz, a jelenlegi 32-34 foknál már nem lehet melegebb a metróban. Szerinte a 42,3 Celsius fokos csúcsot a még működő ellenállás közelében mérhették korábban, a metrókocsikban átlagosan azért nem volt ilyen nagy a hőség.

25,9 fok a 4-es metrón – Fotó: Bakró-Nagy Ferenc / Telex
25,9 fok a 4-es metrón – Fotó: Bakró-Nagy Ferenc / Telex

A kérdésre, hogy eddig miért nem tudták megoldani a visszatáplálás problémáját, a BKV-s vezető azt válaszolta: ez egy bonyolult, több összetevős, és különböző fejlettségű részekből álló rendszer, amit sokáig tartott finomhangolni. A teszt még folytatódik, és a várakozások szerint szeptember-októberre állítják be teljesen a rendszert. A visszatáplálás visszakapcsolása nemcsak az utasoknak hozott kevésbé meleg metrót, a BKV-nak jelentős árammegtakarítást is jelent.

A metróvonalak kocsijai közötti hőmérséklet-különbséget a visszatápláláson túl a klímaberendezések is okozzák. A 2-es és 4-es metró szerelvényein van klíma, míg a 3-as orosz metrókocsijain nincsen. Bár az orosz gyártóval tárgyalásba kezdett a BKV arról, hogy a 3-as metró kocsijain hozzájárulnak a klíma beszereléséhez (ha nem, akkor a BKV bukja a kocsikra a garanciát), de a tárgyalások megrekedtek a háborús szankciók miatt.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!