Lázár és Vitézy csúnyán összekapott a vonatok késésein

2024. július 19. – 04:49

Lázár és Vitézy csúnyán összekapott a vonatok késésein
Vitézy Dávid, mint a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkárka a bisztró vagonban, miután sajtótájékoztatót tartott a Budapest-Cegléd-Kecskemét-Szeged vasútvonalon az IC+ programban a szolgáltatások bővítéséről Budapesten, a Nyugati pályaudvaron 2022. szeptember 27-én – Fotó: Kovács Attila / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

„Látványosan romlik a menetrendi helyzet a MÁV-nál. 2024 júniusában a magyar InterCity-k 42,9%-a volt pontos, azaz késett kevesebbet, mint 5 perc – tehát a távolsági vonatok 57,1%-a ennél többet. Ez az adatok gyűjtése óta mért legrosszabb érték, ilyen pontatlan évtizedek óta nem volt a MÁV”

– írja Vitézy Dávid fővárosi képviselő, volt közlekedési államtitkár, a közösségi oldalán.

Forrás: Vitézy Dávid / Facebook
Forrás: Vitézy Dávid / Facebook

A politikus ábráján látszik, hogy az IC-k késései látványos romlásnak indultak az elmúlt két évben. Ez sok évtizednyi elmaradt beruházás és elhanyagoltság eredménye, de az elmúlt két év döntései jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy sosem látott krízis van kialakulóban a vasúton, teszi hozzá. Vitézy öt pontban állapítja meg Lázár János jelenlegi közlekedési miniszter felelősségét.

  • Leállt minden érdemi vasúti nagyberuházás, megszűntek az ezzel foglalkozó állami cégek, rohamosan romlanak a pályaállapotok
  • Leállítottak minden járműbeszerzést, visszamondták az új mozdonyokat, lemondták az új motorvonat- és IC-beszerzéseket
  • Az olcsó vármegye- és országbérletek hatására jelentős bevétel tűnt el a rendszerből
  • Az országos közlekedésszervező létrehozását „lelőtték”, semmilyen megrendelői kontroll nincs az állami monopóliumként működő MÁV fölött
  • A folyamatos átszervezések, költöztetések, miniszteri ugráltatások hatására a MÁV-csoport rosszabb szervezeti és morális állapotban van, mint a rendszerváltás óta bármikor

Megkérdeztük Vitézy Dávidot, miért csak a feláras vonatok júniusi késéseit hasonlította össze. Mint mondta, ez a kategória a legjobban összehasonlítható: óriási pályaberuházások voltak a fővonalakon, de nem jött semmilyen jármű.

Ha megnézzük a MÁV nyilvános adatsorait, valóban a feláras vonalak késései szaporodtak el a legjobban: 2019 júniusához képest 68,9 százalékról 42,87 százalékra csökkent a pontossági arány. (Ez a szám azt jelenti, hogy most a feláras vonatoknak mindössze 42,87 százaléka tudja tartani a menetrendet úgy, hogy ne késsen 5 percnél többet.) Sőt, ha visszamegyünk a statisztikákban 2016 júniusig, amikor még 76-77 százalék volt az Intercity vonatok menetrendszerűsége, még nagyobb romlás bontakozik ki.

Ehhez képest a regionális és az elővárosi vonatok adatsora nem annyira rossz, bár az is romlott tavalyhoz képest pár százalékot. A jobb arány (2019: 80,1 százalék; 2023: 83 százalék; 2024: 80,5 százalék) a regionális vonatoknál annak köszönhető, hogy egy órákon át menő IC könnyebben szed össze fél óra késést, mint mint egy egyedül kóricáló Bzmot a dombok közt. Valamint annak, hogy az új tramtrain javította a statisztikát. Az elővárosi vonatok számai (2019: 89,3 százalék; 2023: 86,5 százalék; 2024: 85,8 százalék) sem olyan vészesek, ami Vitézy szerint azért alakult így, mert ezekre a vonalakra jött sok új jármű.

Megkérdeztük az Építési és Közlekedési Minisztériumot, mit szólnak az adatokhoz, és mit terveznek tenni a késések számának leszorítása érdekében, de egyelőre nem kaptunk választ. Amíg megérkezik, idézzük Lázár János ATV-nek adott nyilatkozatát az ügyben, miszerint államtitkársága idején pont Vitézy volt, aki leállíttatta a hazai IC-kocsik gyártását célzó IC+ programot.

A tárca szerint a mozdonybeszerzést pedig az hiúsította meg, hogy Vitézy 200 km/órás sebességre képes mozdonyok helyett 230 km/órás sebességre képes mozdonyokat követelt meg, amire az előkészített eljárásban már nem volt lehetőség. A válasz szerint a késések abból is adódnak, hogy Vitézy államtitkárként elrendelt teljesítménytöbblet túl nagy kockázatot hordozott, amit az a háború miatti alkatrészhiány még tovább fokozott.

Vitézy friss posztban replikázott, amiben azt írja: „Szép öngólt lőtt Lázár János”, mert ha az igaz is lenne, hogy az államtitkársága alatt állították le az InterCity-járműfejlesztési programot, az is elég komolytalan érv lenne a másfél éve teljhatalommal a magyar vasutat irányító minisztertől.

Hozzáteszi: a kormány 2022. szeptember 8-án döntött, hogy 380 kocsinyi, összesen 39+10 távolsági új InterCity-szerelvény beszerzését indítja meg és hozzá 50, elsősorban hozzájuk való Siemens Vectron mozdonyt szerez be. A tervet még államtitkárként ő jelentette be. Ez Vitézy szerint az összes hazai IC-vonalon megoldotta volna a távolsági járművek problémáját. Ezután változott a közlekedési tárca vezetése, megérkezett Lázár János, Vitézy pedig távozott.

Vitézy közli: Lázár János javaslatára december 29-én a kormányhatározatot visszavonták, az addigra teljesen előkészített InterCity-beszerzést a közlekedési tárca visszavonta és leállította. A mozdonybeszerzést öt hónappal később, 2023 májusában mondta vissza Lázár János, amikor azt mondta: „A járműpark felújításánál a kormány már nem számít a német Siemens cég közreműködésére, (…) már nem barátkozunk velük.” Azóta eltelt másfél év, de sem új mozdonybeszerzés, sem új IC-kocsibeszerzés nem indult, szögezi le Vitézy Dávid.

A balatoni vonatok késéseinek okairól a napokban írtunk egy összefoglaló cikket.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!