Közel 400 milliós bírságot kapott a Booking.com a GVH-tól

2024. július 15. – 12:27

Másolás

Vágólapra másolva

Nem teljesítette maradéktalanul a korábbi jogsértések megszüntetését előíró kötelezettségeit a Booking – ezt állapította meg a most lezárult utóvizsgálatában a Gazdasági Versenyhivatal a hatóság közleménye szerint. A szabálytalanságok miatt a Booking.com már kapott egy rekordmagas, 2,5 milliárd forint bírságot 2020 áprilisában. Az akkor megállapított problémás pontokat ellenőrizték újra, az utóvizsgálat most zárult le.

Ennek során a GVH arra jutott, hogy a vállalkozás továbbra is alkalmazta jogsértő kommunikációs gyakorlatát, illetve a fogyasztók pszichés befolyásolását is. Emiatt 382,5 millió forintra bírságolták a céget. Az összeg minden idők legmagasabb utóvizsgálatban kiszabott GVH-bírsága.

A 2018-ban indult vizsgálat során a GVH azt találta, hogy a vállalkozás tisztességtelen volt, mert a reklámjaiban hangsúlyozta a szálláshelyek „ingyenes lemondhatóságát”, azonban a fogyasztók a lehetőséget számos szálláshely esetében csak időben korlátozottan vehették igénybe, továbbá magasabb árat is fizettek, mint ugyanazért a szállásért „ingyenes lemondás” nélkül. Emellett sürgető jellegű tájékoztatásokat tett közzé, melyek összességében azt a látszatot keltették a fogyasztó számára, hogy az általa is keresett szálláshely nagy népszerűségnek örvend, korlátozottan elérhető, mely pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas, és nem a szakmai gondosság követelményének megfelelően járt el a SZÉP-kártyás fizetési opcióval kapcsolatos lehetőségek megjelenítése során.

Az utóvizsgálat során azt találták, hogy bár a vállalkozás a sürgető üzenetek használatát csökkentette, azonban egészen 2024. február 26-ig alkalmazott olyan üzeneteket, melyek a tiltásnak nem feleltek meg és alkalmasak voltak pszichés nyomásgyakorlásra („Hasonló nem foglalható”, „[Helységben] kevés a szabad hely a kiválasztott napokon”). A cég emellett egészen 2024. április 26-ig nem hagyott fel az ingyenes lemondhatóság szlogenjével, hanem helyette kivezette az olcsóbb, nem lemondható (lemondás esetén a foglaló elvesztésével járó) ajánlatokat a magyar fogyasztók számára, hátrányos helyzetbe hozva ezzel őket.

A vállalkozás végül az eljárás végső szakaszában módosította a kifogásolt kereskedelmi gyakorlatait, hogy azok megfeleljenek a GVH elvárásainak és a fogyasztók jogos érdekeinek. Ennek keretében többek között visszavezette a magyar fogyasztók számára az olcsóbb, de a foglaló elvesztése nélkül nem lemondható szállásajánlatokat is.

A második büntetés kiszabásakor a Versenytanács figyelembe vette, hogy a cég a jogorvoslati jogáról lemondott, a jogsértéseket nem ismerte el, ám a vállalkozás az eljárás végső szakaszában beszüntette a jogsértő magatartásokat.

A nemzeti versenyhatóság az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet fordít az online szálláshely-szolgáltatási piacra. A GVH 2023 nyarán például gyorsított ágazati vizsgálatot indított a szektorban, mivel nagy számú piaci jelzés érkezett a versenyhivatalhoz, főként a Booking.com gyakorlataival kapcsolatban. A Booking.com-nál például rajtaütéses ellenőrzést is tartottak. Ezután a GVH számos javaslatot tett a végleges jelentésében, többek között szükségesnek jelölte meg az árparitásos szerződési feltételek kivezetését, amire végül sor is került, és a Booking.com 2024. július 1-től el is törölte ezen klauzulák alkalmazását.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!