Több hónapos huzavona után megszületett a döntés: az EU 2035-től kivezeti a belsőégésű motorokat

2023. március 28. – 14:30

Másolás

Vágólapra másolva

Több hónapos huzavona után végül Németország is beadta a derekát, az EU-tagállamok kedden dönthettek arról, hogy 2035-től már nem árusíthatók az EU-ban a benzinnel vagy gázolajjal működő új autók – írja a Kurier.

A döntést az Európai Parlamentnek és az Európai Unió Tanácsának kell közösen meghoznia, utóbbi képviseli a tagállamokat. A két testület még tavaly októberben kötött előzetes egyezséget, ami általában azt jelenti, hogy a szavazás már lefutott ügy, hiszen mind a tanácsi elnökség, mind az EP jelentéstevője felméri, elég szavazat van-e a közösen kialkudott szöveg mögött. Csakhogy először az olaszok, a lengyelek, és a bolgárok, és „blokkoló kisebbséget” alkottak. Majd március elején a másik nagy autógyártó ország, Németország is kitáncolt a megállapodás mögül. Így végül hónapokig húzódott a javaslat elfogadása. Legutóbb március 7-én szavaztak volna róla, akkor még halasztani kellett, miután a német kormány közölte, megvonhatja a támogatását a tervtől, hacsak nem kapnak kivételt a megújuló energiával termelt „e-üzemanyagok”, például a „zöld hidrogén”.

A március 23-i EU-csúcson ugyan nem is volt napirendi pont, a belsőégésű motorok betiltása is szóba került. Olaf Scholz német kancellár a csúcstalálkozóra érkezve még kitartott amellett, hogy kompromisszum kell a fosszilis üzemanyagok kiváltására képes „e-üzemanyagokról”.

Úgy tűnik, sikerült megállapodni, március 28-án az Európai Unió Tanácsa elfogadta a határozatot. Az Európai Parlament már február 14-én elfogadta a rendelet első olvasatát, így a tanács mai határozata a döntéshozatali eljárás utolsó lépése.

„A rendelet utalást tartalmaz az e-üzemanyagokra, amelynek értelmében az érdekelt felekkel folytatott konzultációt követően a Bizottság javaslatot fog tenni a kizárólag CO2-semleges üzemanyaggal működő járművek 2035 utáni, az uniós joggal összhangban lévő, a flottanormák hatályán kívüli, és az EU klímasemlegességi célkitűzésével összhangban álló nyilvántartásba vételére” – írja a tanács közleményében.

Arról, hogy mi az e-üzemanyag, és miért ez lehet a benzines és dízelautók utolsó esélye a túlélésre, ebben a cikkben írtunk bővebben.

A belsőégésű motoros járművek betiltásának lehetséges következményeiről ebben és ebben a cikkünkben írtunk bővebben.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!