Ideiglenesen pluszvámot vet ki az EU a kínai elektromos autókra

2024. július 4. – 13:44

Másolás

Vágólapra másolva

Csütörtökön az Európai Bizottság ideiglenes kiegyenlítő vámot vetett ki a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművek behozatalára, írja a testület közleménye.

Az Európai Bizottság kilenc hónapja indított hivatalból vizsgálatot állami támogatások miatt. Ennek nyomán a testület megállapította, hogy az ilyen járművek kínai értékláncát tisztességtelenül támogatják, és ez kárt okozhat az akkumulátoros elektromos járművek uniós gyártóinak. A vizsgálat arra is kiterjedt, hogy az intézkedések várhatóan milyen következményekkel és hatásokkal járnak az uniós importőrökre, használókra és vásárlókra.

A Valdis Dombrovskis ügyvezető alelnök és Vang Ven-tao kínai kereskedelmi miniszter közötti megbeszélések nyomán az elmúlt hetekben intenzívebbé váltak a kínai kormánnyal folytatott egyeztetések, írja az uniós testület. Szakértői szinten tovább folytatódik a párbeszéd, hogy olyan megoldás szülessen, amely megfelelően kezeli az Európai Unió által felvetett aggályokat és nem sérti a Világkereskedelmi Szervezet szabályait. A tárgyalásokon kidolgozott megoldásnak hatékonyan kell orvosolnia a feltárt támogatás sérelmet okozó jellegét, hangsúlyozta az Európai Bizottság.

A vizsgálat már júniusban arra jutott, hogy tisztességtelen támogatásban részesülnek a Kínából EU-ba érkező elektromos autók, és nyilvánosságra hozták, mekkora vámot terveznek. Az akkori javaslatokat kicsit visszafogták (a testület szerint az érintettek hozzáfűzései alapján).

A vizsgált gyártókra a vám:

  • BYD: 17,4 százalék;
  • Geely: 19,9 százalék;
  • SAIC: 37,6 százalék.

A többiekre 20,8 százalékos súlyozott átlagú terhet vetnek ki, ha együttműködtek az uniós vizsgálattal, 37,6 százalékot, ha nem.

Ahogy azt a vitával foglalkozó részletes cikkünkben írtuk, mindez a már most is meglévő, 10 százalékos vámra tevődik rá. Az intézkedés viszont nem azt jelenti, hogy egyből elkezdik beszedni a pénzt. Egyelőre a cégeknek garantálniuk kell, hogy be lehet majd gyűjteni a vámot, ez a lépés majd a végleges döntéssel jöhet.

A vámok péntektől élnek legfeljebb négy hónapig. Addigra a tagállamoknak kell szavazniuk, hogy véglegesítik-e az intézkedést öt évre. A tagállamok döntéshozó testületét, az EU Tanácsát július 1-től fél évig a magyar kormány vezeti. Orbán Viktor májusban arról beszélt: „Az én feladatom ebben a féléves elnökségben az lesz, hogy javítsam a Kína és az Európai Unió közti kereskedelmi kapcsolatokat, és leállítsam mindazokat a próbálkozásokat, amelyek a köztük lévő kapcsolat mennyiségét és minőségét próbálják visszaszorítani.”

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!