Verstappen hisztije nem a Magyar Nagydíjról, hanem a negyedik vb-címéről szólt

2024. július 22. – 20:38

Verstappen hisztije nem a Magyar Nagydíjról, hanem a negyedik vb-címéről szólt
Fotó: Beata Zawrzel / NurPhoto / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Meglepően izgalmas, fordulatos és drámai lett a 2024-es Forma–1-es Magyar Nagydíj vasárnap, a hajrában a McLaren kettős győzelmének lemenedzselése és a háromszoros világbajnok Max Verstappen frusztrációja is lekötötte a tévénézőket. A McLarennek teljesen indokolatlan mennyiségű dráma végén sikerült lehoznia, hogy Oscar Piastri megszerezze az első futamgyőzelmét, Lando Norris második helyével pedig annyi pontot gyűjtöttek, hogy az összetett csapatversenyben már a Ferrari elé ugrottak a második helyre.

A McLaren előrelépésével jelentős összefüggésben van a futam másik fő történése, vagyis hogy Max Verstappen szüntelen kifakadásban volt a csapata és nagyjából mindenki ellen, a futam után minden kritikusát konkrétan a picsába küldte el.

Verstappen általában nem riad vissza attól, hogy bármilyen markáns véleményt megosszon a rádióban, vasárnap viszont a megszokottnál is hevesebb volt. Ezt egyesek annak a számlájára írták, hogy talán nem kellett volna egy hőségben megrendezett, egyébként is erőt és embert próbáló futam előtt kora hajnalban is bevállalni egy szimulátorversenyt – ami igaz is. A dolog viszont összetettebb, ugyanis Verstappen frusztrációja mögött leginkább az rejlik, hogy már a háromszoros világbajnok pilóta emberfeletti teljesítménye sem tudja leplezni: megtörni látszik a Red Bull egyeduralma.

Ezt persze nem nagyon kell magyarázni, a 2021-es szezon vége óta először fordult elő az F1-ben, hogy Verstappen három futamon át nem tudott nyerni. Június végén, az Osztrák Nagydíjon nyolc körrel a vége előtt ütközött Lando Norrisszal úgy, hogy a futamgyőzelemért harcoltak, akkor csak ötödik lett. A Brit Nagydíjra csak a negyedik rajthelyet tudta megszerezni az időmérőn, 110 százalékos teljesítmény kellett tőle ahhoz, hogy végül második legyen Lewis Hamilton mögött. A Hungaroringen pedig látótávolságon kívül volt a futamgyőzelem, maximum a dobogóra érhetett volna oda, ha nincs a látványos ütközése Hamiltonnal:

Három, részben eltérő esetről van tehát szó, hiszen egyszer a győzelemért küzdött, egyszer a maximum fölött teljesítve lett második, egyszer pedig legfeljebb a dobogóért tudott harcolni Verstappen. A három esetben viszont közös, hogy egyértelműen nem volt meg a Red Bull korábban látott fölénye. Sem az, aminek köszönhetően 2023-ban 22 futamból 21-et meg tudtak nyerni, sem az, amivel a szezont kezdték: az első hét versenyen Verstappen nyerte az időmérőt, illetve az első ötből négyet, az első hétből ötöt, az első tízből pedig hét futamot tudott megnyerni.

A riválisok, főként a McLaren viszont beérte a Red Bullt, aminek a jelek szerint van miért aggódnia. A Hungaroringre a szezon eddigi legnagyobb léptékű fejlesztésével érkezett a Red Bull, nemcsak magukra, hanem talán a teljes F1-mezőnyre nézve is. A Sergio Pérez kocsijára nem, de Verstappenére megérkező új motorborítástól nagy előrelépést vártak a csapatnál, ehhez képest a maximum, amire képesek voltak, hogy a dobogóért harcban legyenek.

Hanyatlásról persze korai még beszélni, hiszen Verstappen (a leggyorsabb körért járó pluszpontot is hozzászámolva) 76 ponttal, majdnem háromfutamnyi pontkülönbséggel vezeti a világbajnoki pontversenyt, a csapatversenyben pedig 51 pont az előnyük a McLaren előtt. Az viszont látszik, hogy közelednek a riválisok, ami minden jel szerint azért van, mert a korábban szinte verhetetlennek tűnő Red Bull zsákutcába terelhette magát a mezőny legkeményebbre hangolt hátsó felfüggesztésével.

Ez a probléma nem új keletű, Verstappen már a Monacói Nagydíj alatt is arról beszélt: 2022 óta tudják, hogy ez egyszer gond lesz, de inkább csak görgették maguk előtt a gondot, nem oldották meg. Ez pedig most visszaütött. A túl kemény felfüggesztés annyiban gond, hogy egyes, rázósabb pályákon magasabbra kell emelni az autó hasmagasságát, hogy az egyenetlen aszfalt vagy a túl nagy rázókövek ne rázzák szét az autót és a pilótát. Sokáig akkora tempófölénye volt a Red Bullnak, hogy az e miatti teljesítményveszteség sem okozott gondot, aztán jöttek az olyan kivételek, mint a 2023-as Szingapúri vagy a 2024-es Monacói Nagydíj, mostanra viszont úgy fest, közelednek a fejlesztési plafonhoz ezzel a rendszerrel.

Vagyis a korábban hibátlannak tűnő Red Bull valójában sohasem volt az, csak akkora előnyük volt a többi csapattal szemben, hogy kisebb-nagyobb kompromisszumokkal el tudták rejteni a hibákat éles helyzetben. Mostanra viszont a folyamatos, apró fejlesztésekkel több csapat is utolérte a Red Bullt, így amikor kompromisszumot kell kötniük, simán lehet, hogy bizonyos dolgokban hátrányba kerülnek valamelyik csapathoz képest. A McLaren például mostanra nagyon összeállt, a lassú, a közepesen gyors és a gyors kanyarokban is nagyon jó egyensúlyban van a versenyautó, a Red Bull viszont éles helyzetben már nem tudja minden kanyarra tökéletesen összerakni a saját kocsiját.

Ahogy már említettük, ez nem új gond, de eddig a Red Bull fölénye, illetve Verstappen zsenialitása elfedte a dolgot. A hungaroringi kifakadások alapján viszont úgy fest, Verstappennek kezd elege lenni abból, hogy úgy érzi, ő az a szükséges plusz, ami a futamgyőzelmeket, a kocsi teljesítményéhez képest jobb eredményeket hozza. Erre utalt is a rádióban, amikor a második kerékcseréje után, az 53. körben azt reagálta: „Ti adtátok nekem ezt a szar stratégiát, oké? Én csak próbálom menteni a menthetőt.”

A csapaton belül viszont nem feltétlenül látják úgy, hogy Verstappen lenne egy személyben a megváltó. A csapatfőnök Christian Horner arról beszélt, hogy igenis mindenki keményen odateszi magát és elvégzi a feladatát, nem egy emberen múlik a jó teljesítmény. A gyors kerékcserék, a jó stratégia, a folyamatos tervezőmunka is ott van, amikor Verstappen nyer vagy dobogós, nem egyedül a pilótán múlik a dolog.

Mindezt egyébként egy mélyebben húzódó feszültséget is táplálja: már régebben megromlott a viszony Verstappen apja, a korábbi F1-pilóta Jos, illetve a csapatfőnök Horner között, ebből pedig értelemszerűen a versenyző sem tud kimaradni maradéktalanul. Jos Verstappen és Horner ellentéte a szezon elejére nyúlik vissza, amikor a Red Bull egyik csapattagja zaklatással vádolta meg a csapatfőnököt. Hornert később felmentették a vádak alól egy belső vizsgálat után, a vádakat megfogalmazó csapattagot pedig felfüggesztették, Jos Verstappen szerint viszont az, hogy Hornernek nem kellett távoznia, belülről emészti majd fel a csapatot.

Ha csak nyilatkozatháború lenne, az kisebb, menedzselhető károkat okozna, Jos Verstappen viszont azon van, hogy megpróbálja rábírni fiát, távozzon a csapattól. Ebben a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff is partner, ahol csak teheti, jelzi, hogy tárt karokkal fogadnák a Ferrarihoz igazoló Lewis Hamilton helyére Verstappent, amennyiben csapatot váltana. Közben Verstappen maga többszöri újságírói kérdésre sem volt hajlandó egyértelműen kimondani, hogy 2025-ben a Red Bullnál fog versenyezni, csak olyanokat mondott, hogy a 2025-ös autón dolgoznak már, ami jelzi, hol fog versenyezni.

Egy ilyen, meglehetősen törékeny helyzetben pedig kulcsfontosságú lehet a válasz arra a kérdésre, kin is múlik, amikor a vártnál jobb eredményt érnek el egy hétvégén. Mindez persze extrán felértékelődik, ha Verstappen mellett megvizsgáljuk, hogyan is teljesít a csapattársa. 2023-ban 13 versenyhétvége után Verstappen 339 ponttal állt a bajnokság élén, a második helyen Pérez jött 201 ponttal, a csapaton kívüli legjobb pilóta Fernando Alonso volt 168 ponttal, tehát mindenki fényévekre volt Verstappentől. Ez a csapatversenyben is látszott: a Red Bull 540 ponttal állt, a Mercedes 255, az Aston Martin 215 ponttal követte őket.

Idén ugyancsak 13 versenyhétvége után Verstappen és a Red Bull is vezet, de előbbinek 76, utóbbinak 51 pont csak az előnye úgy, hogy Pérez csak a hetedik a pontversenyben, és az ötödik futam óta nem állt dobogón.

Fotó: Isza Ferenc / AFP
Fotó: Isza Ferenc / AFP

Verstappen mindenesetre úgy látja, tudják, mi a hátrányuk a McLarennek szemben, de azt nem lesz egyszerű megoldani. „Tudjuk, hogy le vagyunk maradva a McLarenhez képest, ami nem annyira jó, úgyhogy elemeznünk kell a dolgainkat, hogyan tudunk javítani az összcsomagunkon. De nem hiszem, hogy ez olyan dolog, amit nagyon könnyen meg lehet csinálni. Majd meglátjuk a jövő héten, hogyan alakul, de jelenleg úgy gondolom, versenytempóban, kvalifikációs tempóban is le vagyunk maradva mögöttük” – összegzett a Magyar Nagydíj után.

Arról azért nincs szó, hogy mindez azt jelentené, hogy a Red Bull vagy Verstappen ne nyerne több futamot a szezonban, az viszont jelen állás szerint borítékolható, hogy a korábbiaknál nagyobb küzdelemre számíthatnak, nagyobb lesz az izgalom a szezon végéig, és a 76, illetve 51 pontos előnyükkel okosan kell gazdálkodniuk a szezon további 11 versenyhétvégéjén. Ahhoz, hogy Verstappen és a csapat is nagyobb biztonságban érezze magát, gyors formajavulás kellene a másik pilótájuktól, Péreztől, aki a csapatversenyben is többet tenne így hozzá a teljesítményhez, és egy-egy jobb eredménnyel a riválisok elől is több pontot vinne el, védve Verstappent. Ha ez nem sikerül neki, akkor a pletykák alapján már a szezon közben is kitehetik a csapattól, ami jól jelzi, mennyire égető helyzetben van a Red Bull.

A nagyobb küzdelem pedig több izgalmat is hozhat. Már az is erre utal, hogy az eddigi 13 futamon 7 különböző győztest láthattunk. Utoljára 2012-ben volt ennyire változatos idényünk, akkor nyolc különböző futamgyőztes volt, a szezon pedig úgy indult, hogy az első hét versenyen nem volt ismétlés, mindig valaki új nyert. A szezon vége is kiélezett csatát hozott, Sebastian Vettel mindössze 3 ponttal előzte Fernando Alonsót.

Ezúttal jelen állás szerint a McLaren lehet a Red Bull legnagyobb kihívója. 2024 közepére ha nem is tökéletes, de a mezőny talán legjobb autóját sikerült összerakniuk, ami a legtöbb pályatípuson és kanyarban jól működik. A versenyautó tehát rendben van, ami egyébként nagyban a 2023-as szezonra kinevezett új csapatfőnök, Andrea Stella érdeme. A 24 éves Lando Norris és a nála egy évvel fiatalabb Oscar Piastri személyében pedig az F1 egyik legjobb fiatal pilótapárosával rendelkeznek. Egy dolgon kell még nagyobbat javítaniuk: újra meg kell tanulniuk nyerni. Ez persze talán furán hangzik, ha csak azt nézzük, hogy 185 futamgyőzelemmel a McLaren a második legsikeresebb csapat az F1-ben (a Ferrari mögött). Csakhogy ebből a 185 győzelemből csak három jött a 2013-as szezon kezdete óta, abból a háromból pedig kétszer idén nyertek.

A szezon második fele Verstappen és a McLarenek csatájáról szólhat – Fotó: Mónus Márton / Reuters
A szezon második fele Verstappen és a McLarenek csatájáról szólhat – Fotó: Mónus Márton / Reuters

Futamgyőzelemért küzdeni mindig extra terhet ró mindenkire, minden stratégiai döntés felértékelődik, minden tizedmásodpercnek plusz jelentősége lesz. A McLarennél egyelőre látszik, hogy éles helyzetben még nem mindig születik azonnal a legjobb döntés. Kanadában például nem szóltak időben az élen haladó Norrisnak, hogy mindenképp menjen kerékcserére, ha biztonsági autós szakasz lesz – ez a hiba a futamgyőzelmébe került. A Hungaroringen pedig hosszas rádiós könyörgés kellett ahhoz, hogy rendezzék a sorokat az első két helyen autózó Norris és Piastri között, de ezt az egész helyzetet ők maguk hozták létre azzal, hogy nem a futamgyőzelemért menő Piastrit, hanem Norrist küldték előbb a második kerékcserére. Nem tűnik nagy dolognak, de ha fordított sorrendben intézik a kerékcserét, nincs a futam végi dráma azzal, hogy Norris átadja-e a futamgyőzelmet a csapattársának.

A rádióban egyébként azt mondták Norrisnak, nem egyedül, hanem csapatban lesz valaki világbajnok, ami teljesen igaz, de ez a döntéshozókra is igaz, nekik is ott kell lenniük 100 százalékosan, hogy esélyük legyen a szezon végén.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!