Saját márkás termékek: okos döntés vagy kompromisszum?

2023. július 13. – 11:06

Saját márkás termékek: okos döntés vagy kompromisszum?
A Pilos termékek döntő többsége hazai gyártótól származik – Fotó: Lidl Magyarország

Másolás

Vágólapra másolva

Ha belépünk egy üzletbe, a polcok tele vannak saját márkás termékekkel, amikhez általában jutányosabb áron juthatunk hozzá, mint az ismert márkák konkurens áruihoz. Szinte már mindenből választhatunk saját márkásat, de miért járunk jobban? Hogyan tudják alacsonyan tartani ezeknek az árát, úgy, hogy megmaradjon a minőség?

Tudatosan vásárolni többféle szempont szerint lehet: odafigyelhetünk a fenntarthatóságra, a helyi alapanyagokra vagy az árakra. Írhatunk listát, elkerülhetjük az impulzusvásárlást, és igyekezhetünk, hogy tényleg csak azokat a termékeket vegyük meg, amik el is fogynak otthon, illetve az sem mindegy, hogy milyen márkákat választunk. Óriási különbségek vannak az egyes árucikkek között, főleg az árak tekintetében.

Egy olyan inflációs környezetben, mikor az élelmiszerárak egy év alatt több mint negyven százalékkal emelkedtek, ezen belül a tejtermékek átlagosan közel 73 százalékkal kerültek többe 2022 azonos időszakához képest, akkor már azoknak sem mindegy, hogy melyik gyártótól vásárolnak, akik korábban meg se nézték, mennyibe kerül a kedvencük.

Kénytelenek vagyunk sokkal megfontoltabban intézni a bevásárlást, de ez nem azt jelenti, hogy kompromisszumot kell kötnünk a minőség rovására. Ez a tudatosság pedig abból is látható, hogy egyértelműen emelkedik a saját márkás termékek népszerűsége. Rendkívül árérzékenyek a vásárlók, így a kereslet egyre inkább a saját márkás termékek felé tolódik – foglalta össze a helyzetet a Lidl Magyarország, mikor a témában kérdeztük őket, és hozzátették, hogy a piaci stratégiájuk alapvetően a saját márkás termékekre épül a kínálat terén, és a forgalmuk jelentős részét ezek teszik ki.

Hazait olcsóbban

Az árérzékenység lehetne 2023. egyik kulcsszava, ha azt nézzük, hogy az első negyedévben milyen mértékben emelkedtek az élelmiszerárak. Egyre többen kénytelenek okosabban gazdálkodni, ha bevásárlásról van szó, ugyanakkor ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy ki kell húzni a listáról a szokásos hozzávalókat. A tojás és a tejtermék esetében van a legnagyobb szükség a tudatosságra, elvégre itt szálltak el leginkább az árak – még úgy is, hogy lassan, de biztosan mérséklődni látszik a drágulás, sőt, van, aminek csökken az ára.

A tudatosság azonban fontos része lett az életünknek, mind a heti menü összeállításánál, mind a márkák kiválasztásánál. Amíg korábban inkább csak az idősebb korosztály bújta az akciós újságokat, addig most már teljesen természetes, és általános jelenség, hogy a fiatalabbak szintén összehasonlítják az egyes termékek árait. Itt jönnek be a képbe a saját márkás verziók, amikkel a kasszánál szemmel látható összegeket spórolhatunk. De hogyan? – merülhet fel azokban, akik eddig javarészt az ismert, nagy márkákban bíztak, és ragaszkodtak a megszokotthoz.

A Lidl kínálatának döntő többsége saját márkás termékekre épül, melyeket a vásárlók szeretnek és folyamatosan keresnek. A tej és tejtermékek között a tejek és a sajtok számítanak a legnépszerűbbeknek.. Ezzel kapcsolatban az áruházlánc kiemelte, hogy a Pilos márkacsalád az áruházlánc hazai indulása óta az üzletek polcain található, ahogy azt is, hogy a márkanévvel ellátott termékek döntő többsége hazai gyártótól származik.

A magyar vásárlók körében már olyan kedvelt a Pilos, hogy a diszkontlánc teljes tej – és tejtermék forgalmának közel a felét teszi ki. A magyar beszállítóktól származó tej és tejtermékek az exportpiacokon is sikeresek, a környező országok Lidl üzleteiben mintegy 30 különféle Pilos termék található meg.

Miért éri meg?

Mindenképp felmerülhet a saját márkás termékek esetében, hogy a spórolás mellett megkapjuk-e az elvárt minőséget, és egy áruházlánc hogyan adhatja a sajátját olcsóbban, mint a többi márka termékeit. A kedvező ár egyik oka a gyártótól való közvetlen beszerzés, így ugyanis kikerülhetik a közvetítőket és az extra költségeket. Ezen felül a marketingköltségen is spórol a Lidl a saját termékeinél, ahogy a csomagoláson is. A konkurensek komoly összegeket költenek a vonzó külső megteremtésére, kampányokra és reklámokra, miközben a saját márkás termékeknél ez nem jellemző.

Azt sem mindenki tudja, hogy az árakat azzal is alacsonyabban tartják, hogy nagy tételben vásárolnak a gyártótól, illetve hatékonyabb a logisztika és az ellátási lánc. A saját márkás termékeknél a beszerzési, raktározási és szállítási költségek optimalizálásával minimalizálhatják az extra költségeket, ami ugyancsak spórolást jelent – az áruháznak és a vásárlóknak egyaránt.

Számít a minőség

A vásárlók egyre gyakrabban azonosítják a saját márkás termékeket az egyes üzletekkel, és ha egy márkát megszerettek, eldöntheti, melyik boltba járnak vissza rendszeresen. Éppen ezért a minőség legalább olyan fontos a kereskedők és a vásárlók számára is, mint az ár, és egyik sem mehet a másik rovására. A Lidl aláhúzta, hogy a Pilos tejtermékük többször ért el első helyezést a Mentes-M, az Érték és Minőség Nagydíj, valamint a Kiváló Minőségű

Élelmiszer versenyeken, illetve szigorú a minőségellenőrzés folyamata a saját márkás termékek esetén, folyamatosan monitorozzák ezeket.

Ha pedig egy új árucikket vezetnek be, vakteszten versenyeztetik meg az adott élelmiszert a konkuresekével. A terméktesztelésekre homogén helyszínen kerül sor, annak érdekében, hogy mindenféle zavaró tényezőt – illatot, zajt – kizárjanak. A termékek csomagolás nélkül, teljesen egyforma tálakba kerülnek, amiket végigkóstolnak a jelenlévők, aztán kiértékelik őket, és csak ezután derül ki, hogy melyik verzió melyik márkához tartozott.

A Lidl elmondása alapján a vakteszteken a felső kategóriában végeznek a termékeik, de hozzátették, hogy amennyiben valamelyiket racionális kritika éri, a beszerzők felülvizsgálják azt, és ha indokoltnak, szükségesnek érzik, módosítanak a receptúrán. Mindez abban segít, hogy lehetőleg mindenki jól járjon: a hazai gyártó, a vásárló és az üzlet is.

A cikk megjelenését a Lidl Magyarország támogatta

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!