Pingvin és Tojás kozmikus összefonódását örökítette meg a James Webb űrteleszkóp

2024. július 13. – 19:20

A két galaxis, Pingvin és Tojás összefonódása több mint 326 millió fényévre a Földtől – Fotó: NASA Facebook-oldala

Ámulatba ejtő felvételeket osztott meg a NASA két egymásba olvadó galaxisról, amiket a James Webb űrteleszkóp készített – írja a CBSNews. Az összeolvadó galaxisokat Arp 142-nek nevezték el, és a számítások szerint több mint 326 millió fényévre vannak a bolygónktól.

A képek pénteken kerültek nyilvánosságra, aminek különleges oka volt. A NASA Facebook-posztjában azt írja, hogy pontosan két évvel ezelőtt osztották meg az első színes fotókat, amit a Webb űrtávcső készített, ami immáron második éve járja a galaxist azért, hogy segítsen a csillagászoknak megfejteni az univerzum rejtélyeit.

A galaxisok külön neveket is kaptak: „Pingvin” és „Tojás”, és a becslések szerint körülbelül 100 ezer fényévre vannak egymástól. Kozmikus összefonódásuk 25-27 millió évvel kezdődhetett el, és a hozzáértők szerint százmillió év múlva egyetlen galaxissá olvadhatnak össze.

Mark Clampin a NASA washingtoni központjában működő asztrofizikai részleg igazgatója a lapnak azt mondta, a James Webb űrtávcső segítségével megérthetjük, hogyan születnek a bolygók, hogyan fejlődnek a csillagok, miközben távoli világokat is képesek vagyunk felfedezni. „A Webb mindössze két év alatt átalakította a világegyetemről alkotott képünket, a tudományt egy egészen más színvonalra emelte. A Webb által készített képek újabb és újabb izgalmas kérdéseket vetnek fel, az űrtávcső lehetővé tette, hogy az univerzum minden szegletét felfedezzük.”